Ideal-tipuri ale privirii retrospective sau
despre trecutul sacralizat, trecutul negat și trecutul
deschis
de
Dan LUNGU
A
vorbi despre muzeu, a-i înțelege rolul într-o societate, înseamnă, printre
altele, a vorbi despre o anume relație cu trecutul, despre o atitudine pe care
acea societate o are față de trecut. Muzeul este o privire retrospectivă
instituționalizată, este memorie oficială, legitimă. Nu oricărui obiect îi este
îngăduit să intre într-un muzeu, nu orice eveniment sau simbol poate fi evocat
în acest spațiu. Acum nu mai este un secret pentru nimeni că prezentul
influențează trecutul cu aceeași intensitate cu care trecutul influențează
prezentul, însă acest lucru nu a fost întotdeauna înțeles astfel. De-a lungul
istoriei, societatea a întreținut raporturi diferite cu temporalitatea, și-a
reprezentat timpul în maniere extrem de diferite.
În
societățile premoderne, caracterizate printr-un mod de producție colectiv și
autarhic, bazate în mod fundamental pe valorizarea tradiției, cu o structură
socială simplă, puternic ierarhizată și rigidă, trecutul are o valoare
exemplară. Experiența strămoșilor, a eroilor fondatori, reprezintă principalul
model cultural, comportamental pe care indivizii trebuie să-l prezerve, să-l
urmeze întocmai și prin asta să-l perpetueze. Mitul în societățile arhaice și
tradiția în cele tradiționale se constituie în adevărate forme prescriptive
pentru modul de a fi în lume al individului, adevărate construcții simbolice
legitimatoare cu valoare sacramentală. Societățile premoderne se fundamentează
pe asemănare, astfel că datoria fiecărui individ este de a repeta cât mai fidel
gesturile întemeietorilor. A fi cât mai aproape de model este o virtute, căci
prezentul nu este decât o retrăire, în alte cadre, a trecutului, a perioadei
aurorale. De aceea timpul are o reprezentare circulară. Fără îndoială, ideea de
muzeu este cât se poate de străină acestei epoci, căci muzeul este o mărturie a
diferenței între ceea ce este și ceea ce a fost, distanță care, cel puțin
ideologic, era indezirabilă și, prin urmare, negată. Ideea de moștenire sacră ce
trebuie perpetuată o regăsim la nivel societal printr-o reproducție socială
foarte ridicată, ceea ce s-ar traduce prin faptul că fiul de țăran are șanse
enorme să ajungă tot țăran, iar fiul de nobil are șanse enorme să ajungă tot
nobil. Mobilitatea socială este foarte mică, fiindcă pozițiile sociale se
moștenesc, iar inegalitatea de șanse este considerată un fapt
normal.
Societățile moderne iau naștere o dată cu procesele de industrializare și
urbanizare, de diviziune a muncii și de fragmentare a societății. Rolul
comunităților tradiționale intră în umbră, pe scena istoriei intră individul.
Democratizarea societății, universalizarea drepturilor politice, proiectul de
iluminare a maselor, sacralizarea și raționalizarea sunt mărci ale acestui timp,
un timp al individualismului exacerbat, al diferențierii cu orice preț. La
nivelul structurării societății, poziția socială nu se mai moștenește din
familie, ci se ocupă pe baza competențelor achiziționate în școală. Așadar se
trece de la statusul moștenit la statusul dobândit, diploma ia locul legăturii
de sânge. Individul își poate construi propria carieră, diferită de a
părinților; mobilitatea socială este ridicată. Ne aflăm în plină ideologie a
societății meritocratice, adică a ascensiunii prin propriile puteri. Cercul
timpului este rupt, devenind o linie, o linie ascendentă, căci ne aflăm totodată
în plin mit al progresului. Ruptura cu trecutul este violentă, cum ne și arată
toate mișcările de avangardă. Totul este noutate, despărțire de tradiție și de
canon. Timpul mitic și timpul sacru sunt destructurate de fenomenul
secularizării, iar timpul părinților, al familiei de origine, este considerat și
el, la rândul său, revolut. Servituților originii sociale, surse ale
inegalității, i se opun generalizarea, obligativitatea și eventual
gratuitatea învățământului: ai carte, ai parte! Ideologia familială
e aceea a copiilor care își depășesc părinții. Eroii imaginarului social sunt
cei care pornesc dintr-o familie modestă și ajung pe cele mai înalte trepte ale
societății. Colecțiilor particulare nobiliare, care legitimau originea veche și
poziția socială privilegiată, le iau locul muzeele publice, eventual cu acces
gratuit. Există cel puțin două rațiuni de a fi a muzeelor: culturalizarea
marelui public, care răspunde proiectului iluminist, și mărturie a împlinirilor
rațiunii umane, ilustrând mitul progresului. Firește, discuția ar trebui
nuanțată pe diferite tipuri de muzee: de istorie, de artă, de știință etc.,
pentru apariția fiecăruia existând circumstanțe specifice. Fără îndoială, muzeul
de istorie participă cel mai mult la legitimarea puterii politice, mai ales că
ne aflăm în perioada formării statelor națiune, iar trecutul este dator să
ilustreze această idee. Selecția obiectelor și evenimentelor, însoțită de
interpretările adecvate, este în bună măsură dirijată de ideologia oficială.
Timpului liniar îi corespunde o istorie liniară, încorporată într-o memorie
unică și legitimă. Istoria este a națiunii și muzeele trebuie să o reflecte ca
atare. Muzeele de artă au o traiectorie mai întortocheată, fiind pandantul
procesului de autonomizare a câmpului artistic. Arta de curte, arta religioasă,
arta politică și arta comercială sunt hibrizi ai condiționării exterioare, dar
cu șanse mai mari de vizibilitate socială. Arta ca artă își găsește cel mai greu
drumul către expunerea publică. Autonomizarea câmpului artistic, constituirea
unui stoc de cunoștințe specifice, legitime, apariția experților în
recunoașterea valorii estetice și sporirea numărului de egali prin dezvoltarea
învățământului artistic favorizează dezvoltarea spațiilor destinate consacrării
artei pure. Dinamica internă a câmpului, succesiunea generațiilor, a
ideologiilor artistice și canoanelor estetice produc o specializare a muzeelor
și galeriilor, ajungându-se în societatea contemporană până la a pune sub semnul
întrebării pertinența unor astfel de instituții.
În
fine, prin acest fapt, am ajuns la problematica postmodernității și
postmodernismului. Caracterizată drept societate post-industrială,
post-raționalistă, post-umanistă, post-istorică ș.a.m.d., societatea
contemporană prezervă principiile democrației, meritocrației, egalității de
șanse, punând accent pe drepturile omului și ale minorităților de orice natură.
Se remarcă printr-o recuperare a marginilor, a periferiei, prin creșterea
vizibilității tuturor segmentelor sociale și prin politici de discriminare
pozitivă pentru a contracara sursa inegalităților de șanse identificată într-un
trecut de care individul nu este responsabil. Istoria nu mai este văzută ca o
istorie a elitelor, a oamenilor de excepție care au menirea de a ilumina masele,
ca o istorie lineară a grupurilor dominante, ci explodează într-o pluralitate de
istorii, paralele și/sau concurente, o pluralitate de versiuni asupra realității
cu egală legitimitate ontologică. Istoria de până acum deschide și se rescrie,
dând retrospectiv dreptul indivizilor și grupurilor de a-și revendica propriile
contribuții, de a-și recupera propria identitate culturală sau socială, în
aceeași măsură în care au obținut dreptul la timpul prezent de a participa la
facerea istoriei. Cercetările sociale dau șansa grupurilor defavorizate, chiar
analfabete, să-și împărtășească propriul punct de vedere prin
intermediul istoriilor orale. Mărturiile verbale capătă aceeași pondere cu cea a
mărturiilor scrise în reconstruirea trecutului. Prin această recuperare a
marginalității, care grație discriminării pozitive transformă handicapul în
resursă socială, alături de alți factori, societatea capătă o complexitate
extraordinară. Relația cu trecutul, după cum am putut remarca până acum, suferă
o schimbare radicală: nu este negat cu vehemență ca în modernism, ci este
rescris. Nu mai avem de-a face cu un singur trecut, ci cu trecuturi. Fără
îndoială, în aceste condiții, sarcina muzeelor de istorie, chiar a celor de
artă, devine extrem de dificilă, fiindcă ele practic se transformă în muzeu de
istorii. Acestui proces de
democratizarea trecutului, de spargere a monopolului elitelor asupra scrierii
istoriei i se asociază, așa cum remarca un autor ca Steven Connor, aplatizarea
conștiinței istorice. Timpul epocii postmoderne devine un timp plat, memoria se
extinde pe orizontală, cunoașterea capătă aspect rizomatic. Prin recuperarea
periferiilor, a zonelor până nu demult invizibile, totul se descentralizează, se
dispersează. Coeziunea socială nu mai este asigurată de monopolul asupra modului
legitim de a te comporta, ci de perpetua interacțiune, de comunicare, de
toleranță. Ierarhia este înlocuită de rețea, iar memoria adâncă, înrădăcinată în
istorie este înlocuită de memoria flotantă, distributivă, conexionistă. În
consecință, muzeele de istorie sau de artă trebuie să răspundă la două
provocări: multiplicarea spectaculoasă a trecuturilor și asediul permanent al
prezentului extrem de complex. Ambele ridică problema posibilității spațiului
fizic de a găzdui reprezentările, și mai mult decât atât, problema modalităților
de stocare a noilor produse artistice, care nu se mai constituie din obiecte
ca atare. O soluție provizorie este aceea a specializării muzeelor, însă
extinderea mentalității postmoderniste va pune tot mai mult sub semnul
întrebării viabilitatea acestei soluții. Probabil că viitorul aparține muzeelor
virtuale.